tisdag 8 september 2009

Pelle P


Pelle Pettersson. Bild från Åke Fredrikssons blogg.
När jag var liten, kanske runt 10-12 år hade min pappa en stor svart och bred linjal. På denna linjal fanns ett par vita segelbåtar (och på baksidan två motorditon); det var Maxi-båtarna. På baksidan stod även ett namn, Pelle Pettersson AB... Vem nu han var, och vem brydde sig egentligen, det var ju båtarna som var grejen (pappa hade en Maxi 68 när vi var små).

För er som känner mig lite närmare och ni som känner mig väldigt nära (sorry familjen) vet att matematik inte ligger mig särskilt varmt om hjärtat, det gjorde det inte heller när jag var 10-12 år. Ofta slet jag mitt hår, skrek av frustration och testade inte sällan matteböckernas flygförmåga tvärsöver vardagsrum eller kök. En dag låg linjalen närmast till hands... Med en förtvivlad suck över de satans talen slet jag tag i den och drämde den i parketten. Naturligtvis inte med någon lycklig utgång (dock inte så förödande som man skulle kunna befara), ena kanten av linjalen sprack och det bildades en lång spricka över två av båtarna. Förlåt pappa.

Ikväll har jag läst ut boken "Pelle P - Seglare, designer och vinnare" av Bengt Jörnstedt. En resa genom Pelles liv och alla hans vinster och designframgångar världen över. Om en person så otroligt lugn, omtänksam och drivande att det saknar motstycke. Hur han vunnit de flesta segeltävlingar man kan ställa upp i, skapat klassiker som, tidigare nämnda, Maxi-båtarna och Volvo P1800. Så är man det minsta intresserad av segling, eller industridesign också för den delen, är den här boken ett hett tips.

Så om jag bara hade vetat vem den där Pelle Pettersson var när jag svor över matteboken den där eftermiddagen för ca 17 år sedan hade jag förmodligen slängt pennan i golvet.

Inga kommentarer: