onsdag 11 november 2009

Samtalet är framtiden

Igår satt vi framför TV'n och visste vi inte riktigt vad vi skulle titta på så vi lät den stå på och då började Sommarpratarna, SVT's nya programserie. Programmet går ut på att dom samlar fem personer som alla har sommarpratat under åren i en stor herrgård, slänger in en mästerkock och lite vin och låter dom lyssna på deras sommarprat och prata om dom.

En hel timme prat.
Jag kan inte minnas när jag senast njöt så mycket av prat rakt upp och ner. I och med att jorden (ja, en klyscha) snurrar snabbare och snabbare och det är tusen saker vi ska ha koll på dagligen och gärna ha koll på dom innan dom ens har inträffat känns det som en lyx att sitta och titta på folk som bara pratar med varandra i en timme. Och det enda du behöver göra är att sitta bredvid och betrakta. Det ger mig något, jag får ta del av någons eftertänksamma tankar och bilda mig en egen genomtänkt tanke, jag känner mig smartare.

I, vad det verkar vara, en aldrig sinande ström av modebloggare, ytterligare säsonger av Robinson och Paradise Hotel tror jag folk kommer vända ryggen till det ytliga och börja prata... Vara smart kommer bli det nya svarta.

Så om jag får lov att ställa mig på kanten och komma med en trendspaning skulle det vara att samtalet som fenomen kommer få större plats i våra liv igen.
En bra fingervisning på att så är fallet är b.l.a. tittarsuccén Skavlan och inte minst att kommersiell radio har minskat i antal lyssnare för första gången på 15 år och SR P1 har ökat.

Det är vad jag hoppas och tror i alla fall.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med! Kattis Ahlström har ett prat över middag-program också på tv4+, det kan jag också rekommendera.