söndag 7 mars 2010

Livet som inneboende

Jag har väntat fyra månader på att blogga det här. Nu är det dags.

Den sista oktober förra året flyttade jag och Sara ut från rummet i Alis lägenhet i Solna, varefter vi anmälde honom för ockerhyra och efter att vi mött honom i Hyresnämnden för drygt en månad sedan dömdes han att betala tillbaka en stor summa pengar. Pengarna sitter nu inne på mitt konto och affären är avslutad. Därför tänker jag ta tillfället i akt och förklara hur det var att bo hemma hos Ali.

Ali har en stor nybyggd fyra i Solna som han delade med mig och ytterligare en inneboende (senare tillsammans med Sara och sin egna flickvän). Att bo med Ali var många gånger ett helvete. Till exempel; Komma hem dödstrött från femton-sexton timmar i skolan och gå och lägga sig enbart för att en halvtimma senare (runt sisådär två på natten) bli väckt av att Ali står precis utanför min dörr och värmer tevatten i mickron. Men inte nog med det, han låter mickron stå och pipa sina 20 pip innan han bryr sig om att ta hand om glaset. Efter detta brer han två-tre knäckemackor och står och äter dessa två meter från min dörr (som har lika bra ljudisolering som en pappkartong).

Låt mig visa några andra saker vi var tvungna att leva med:

En vit matta i köket. Under spisen och diskhon. Ja den blev smutsig. Ofta.

Lite vinegrette som stod framme ett par dagar. Ja den drog till sig bananflugor.

Efter VARJE gång Ali duschat möttes vi av den här synen. Och VARJE gång fick nån annan än Ali torka upp efter honom.

Lite mat kunde stå framme ett par dagar i sträck.

Självklart ska man inte använda båda diskhoarna, det räcker med en. Och skvätter man ner den rena disken gör inte så mycket. Jag brukade ställa upp diskstället på diskbänken. Ali ställde ner det igen.

Istället för att slänga sakar och ting i soptunnan med en gång kan man alltid lägga det i ett litet durkslag i diskhon i några timmar först. Och ja, även det här drog till sig bananflugor.

Ett par andra saker som det tyst streds om var:
Handdukshängaren i badrummet. Jag satte på, Ali stängde av... Efter fem minuter.

Tvättmaskin och torktumlare. Jag tvättade, Ali drog ur proppen. Ali tvättade själv. (Jag satte i proppen och tvättade i alla fall).

TV'n. Jag och sara satt och åt middag och tittade på TV. Ali kom hem med en dejt, värmde en Almondy daimtårta i mickron satte sig i soffan och satte på en film. Jag och Sara satt kvar på golvet och åt tyst och undrade vad som just hänt. Inte ett ord yppades. Inte mellan Ali och hans dejt heller.

Saker som inte var så tysta:


Vi är f-n värda vartenda öre!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns alltså hopp och rättvisa i världen, underbart. Tråkigt det tog rid bara.