torsdag 11 september 2008

Jonas - En sann hjälte


En mycket mycket bra bok

När Sara fyllde år för snart en månad sedan köpte jag bland annat två böcker till henne, en av dom var "Grabben i kuvösen bredvid". Jag köpte den mest för Sara men också för att jag tyckte den verkade så intressant och hoppades lite på att kanske få läsa den efter att hon var klar med den.

Nu har jag fått låna den och läst ut den och jag beordrar alla att läsa den.
Den handlar om Jonas Helgesson som föddes som CP-skadad. Hans föräldrar fick beskedet att Jonas skulle bli tvungen att sitta i rullstol hela livet och att han förmodligen aldrig skulle kunna göra sig förstådd genom tal och skrift.

Vid 13 års ålder slängde Jonas sin rullstol, köpte nya sneakers och började några år senare spela golf. Mer tänker jag inte säga men en större kämpe var det längesedan jag stötte på och han är sannerligen en inspiritationskälla och någon att se upp till.

Jonas har även en blogg som jag lägger upp en länk till.
Men som sagt, läs boken, ni kommer se lite annorlunda på livet.

Inga kommentarer: