torsdag 9 juli 2009

Jan Cederquist 1936-2009


När Lennart Persson gick bort för några månader sedan blev Sara (och många därtill) tagna och lite ledsna även om de aldrig ens träffat honom. Så kände jag idag när jag fick veta att copywritern och författaren Jan Cederquist gick bort igår.

Jag har aldrig personligen träffat Jan och fram till i julas kände jag honom endast som ena halvan i Hall & Cederquist (en av de mest belönade reklambyråerna i svensk reklamhistoria) och den smått berömda "cederquistcirkeln".
Hade det inte varit för det presentkort jag fick av mormor i julklapp hade jag förmodligen aldrig gått in i den enda Bokiabutiken i centrala Stockholm och spontanköpt Reklown och Slumpen är ingen tillfällighet.
Efter att ha läst de båda böckerna såg jag framför mig att Jan skulle bli min mentor, att vi skulle sitta och prata om reklam, synkronicitet och jazz på hans veranda på Lidingö...
Jag skickade inte ens ett mail och berättade hur mycket jag uppskattade hans böcker eller hans jobb.

Så Jan, var du än är; tack för den korta tid vi aldrig fick spendera tillsammans. My bad.

Inga kommentarer: