tisdag 1 januari 2008

En slags årskrönika i textform

Det är den förste januari 2008, ett nytt år för er som mot förmodan har missat detta så jag tänkte våga mig på en årskrönika. Min allra första faktiskt så jag kan inte utlova mirakel (men å andra sidan utgör väl knappast årskrönikor några mirakel i alla fall, sånt lämnar vi till läkare, volontärarbetare och produktionsledare).

Hur som helst, jag tror jag börjar för ett år sedan då kronologisk ordning brukar vara sedvanligt i sådana här sammanhang.

Januari:
Efter att ha firat nyår tillsammans med Soun och en massa andra roliga människor i en busskur på linnéplatsen påbörjade jag min sista månad på Göteborgs-Posten. Den 25:e slutade jag och den 27:e flyttade jag till Malmö.
Själva flytten var kantad av missöden så som punkterade hjul och en hyresvärd som inte svarade i telefon pga ett för stort alkoholintag kvällen innan.
När jag väl var på plats lägenheten var mina utlovade 20 kvadratmeter enbart 11, detta utgjorde ett stort problem.

Månadens bästa köp: Januari, när har man någonsin pengar att köpa något i januari?

Februari:
Börjar jobba på McCann Malmö och letar febrilt efter nytt boenden, jag bor inklämd mellan mina flyttlådor och det börjar kännas lite väl påfrestande. Hittar dock ett rum hos Jonathan bara två minuter från där jag bodde och det kändes bra från första början. Flyttade in tre veckor senare.

Månadens bästa köp: Mina vaser från Granit.

Mars:
Präglas egentligen av två stora händelser, den första är mamma och pappa flyttar ut ur huset efter 24 år och det andra är att det tog slut mellan mig och Soun. Så inte den bästa månaden i under det gågna året.

Månadens bästa köp: Min vårjacka, billig och snygg.

April:
Firar påsk och spelar golf första gången uppe i Lysekil. Rebecca och Jocke flyttar ihop och in i deras underbara lägenhet.
Åker till Sthlm och tävlar i Best Yet och minglar runt på 48 timmar, en otroligt rolig helg, vill minnas att det var helt fantastiskt väder också.

Månadens bästa köp: Mina Acne-jeans.

Maj:
Jobbar på som vanligt och jag är uppe i sthlm igen för att kolla in slututställningen på Berghs (och Beckmans och Forsbergs), ytterligare en sanslöst rolig helg.
Jag är även inne på hemnet.se en dag och råkar av en slump hitta mitt drömhus. Beläget i nacka mitt emot Liding ligger det, en vacker dag ska det bli mitt!
Börjar även förlika mig med tanken att vara singel och inser att det faktiskt är första gången i mitt liv jag trivs med att vara det. Går med i Facebook, mitt liv blir aldrig det samma.

Månadens bästa köp: Ett par mycket snygga playboyskor.

Juni:
Jonathan flyttar ut och Filip flyttar in. Upplever den varmaste junimånaden sen ja, -93 tror jag.
Går på min första allsvenska fotbollsmatch, inget jag kommer göra igen!
Går även på hälsoundersökning där jag får veta att jag är tjock och börjar därför springa på allvar.
Midsommar kom samtidigt som regnet och firades i Fjällbacka med Rebecca och Jocke och deras vänner.

Månadens bästa köp: Mina löparskor och tågbiljetten till Göteborg.

Juli:
Semester!
Två veckors golfande och i Göteborg och två veckors absolut slappande i Lysekil!
Bröjar även kolla en del på spraydate trots att jag har sagt åt mig själv att lägga av med det. Det går två dagar så träffar jag Lotta och vi börjar prata otroligt mycket.
Pappa köper båt och äntligen kan vi ge oss ut och utforska skärgården utanför sommarstugan på ett sätt vi inte kunnat göra innan.
Är på vippen att köpa en bil men idioten till säljare säljer den en dag innan jag kommer och tittar på den, tappar därmed lusten för bilköp och ger upp tanken, en större lust att flytta tillbaka till sthlm växer också och bidrar till det minskade bilköpet.
Sommarens ledmotiv kommer från Ratatat, snurrar i CD-spelaren och iPoden konstant.

Månadens bästa köp: Greenfee till Hills CC

Augusti:
Träffar Lotta. Är uppe i sthlm igen och har som vanligt jättekul. Börjar umgås mer och mer med Maja och vi blir bästisar på riktigt.
I Malmö drar Malmöfestivalen igång, det är precis så fruktansvärt som alla har varnat för. Badar även första gången under sommaren. Filip flyttar ut och in flyttar Eva.

Månadens bästa köp: Min Acne-tröja (jag älskar den!)

September:
Det skulle bli så bra men det blev ingenting, varken jag eller Lotta känner något och går skilda vägar.
Kanske passande att Kents första singel på två år heter just Ingenting.
Efter mycket snack börjar jag äntligen fota med min systemkamera igen och är (så klart) en sväng i sthlm igen, den här gången med Maja, det får nog klassas som årest i särklass roligaste helg och vi är båda hur deppiga som helst när vi kommer tillbaka till Malmö och vill bara upp igen.
Startar tillsammans med min jobbarkompis Björn vår fotoblogg

Måndandes bästa köp: Min gråa kavaj.

Oktober:
Får reda på att jag inte kommer få vara kvar på McCann. Är deppig i en dag sen går jag och Maja och tittar på Tillsammans är man mindre ensam på bio och vi blir båda två som helt andra männiksor, vi kan inte sluta le. Vi bestämmer oss båda för att satsa fullt ut på sthlm och åker upp och ner som tokar mellan Malmö och sthlm.
Peter Lemarc och Kent släpper två sanslöst bra skivor.
Hela oktober är dock en månad som präglas av osäkerhet, hopp och förtvivlan.

Månadens bästa köp: Tillbaka till samtiden och Kärlek i tystnadens tid.

November:
Får reda på att jag får jobba månaden ut på McCann. Fortsätter söka jobb i sthlm utan resultat, läget ser mer och mer mörkt ut men som en skänk från himlen får jag jobberbjudande från Floyd i Malmö.
Går på två konserter, båda mycket bra. Lars Winnerbäck i Lund och Kent i Göteborg.
Maja flyttar till sthlm och jag känner mig mer ensam än någonsin tidigare, som tur är blir jag kompis med Sara som är kompis med Anna och vi påbörjar min musikaliska skolning på allvar.

Månadens bästa köp: Köper ingenting.

December:
Efter några dagars ledigt börjar jag på Floyd. Umgås mer och mer med Sara, hon visar sig vara den ultimata vännen och vi går på konserter i tid och otid. Anna kommer ner och hälsar på oss.
Jag lägger ner stor energi även i år på att hitta det perfekta julklappspappret och jag lyckas bättre än förra året.
Åker upp till Göteborg för att fira jul och nyår. Har en mycket lugn vecka och umågs med nya och gamla vänner. Firar nyår med mamma och pappa och deras vänner. Eva flyttar ut och jag har nu lägenheter för mig själv och det är förvånande skönt att bo ensam ett tag.

Månadens bästa köp: Min iPod Classic och min nya kostym!

Jag tänker inte ge mig på att summera året något mer än att det har varit ett lärorikt år och dessa lärdomar kommer göra 2008 till ett mycket bra år.

/Christopher Hansby
På ett tåg någonstans i Skåne den första januri 2008

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker vi har slarvat lite med den musikaliska skolningen på sistone. Det får väl bli mitt nyårslöfte då: fortsätta utbilda H. Hansby i bra musik! ;)